Veel water, maar niet van boven. - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Veel water, maar niet van boven. - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Veel water, maar niet van boven.

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

21 Juni 2008 | Frankrijk, Longeville-sur-Mer

Donderdag 19 juni 2008, zon, 21 gr., heerlijke dag

Vandaag een lange dag, om 10 uur vertrokken voor ruim 100 km noordwaarts, doel van de rit Ile de Noirmoutir, een schiereiland met als absolute attractie, de Passage du Gois.

Met bewolkt weer en enige lichte neerslag onderweg werd het na een uur bete. Aangekomen bij de Passage was de zon zelfs gaan schijnen. Deze Passage is een 5 km lange weg dwars door Baie de Bourgneuf en enkel te berijden van 1,5 uur voor tot 1,5 uur na laagwater, daarna is het een kwestie van heel lang je adem in kunnen houden of ontzettend snel kunnen zwemmen.
Om de 500 meter staat trouwens een paal met een ladder zodat je in geval van nood, het vege lijf kan redden, moet je wel een uur of 6, 7 in de paal blijven hangen.
Op het drooggevallen land bevinden zich honderden gebukt staande (oude) franzosen, allemaal zoekende naar schelpdieren, die dan weer in kleine mandjes mee naar huis worden genomen. Het hele spektakel met de weg, het wad, dieper water er tussen en al die mensen is een ongelooflijk fascinerend gezicht, de moeite van de 2 uur rijden zeker waard.

Op het (schier-)eiland aangekomen een bos ingedoken voor een relaxte picnic. In de polders van de eilanden heel veel zoutpannen met hier en daar een stalletje erbij waar je diverse soorten zout, van heel fijn tot heel grof, kan kopen. Via de noordkant van het eiland over een prachtige hobbelpad door het bos en langs het strand naar het havenplaatsje l'Herbaudière gereden.
Op het havenhoofd stonden (RANCAR/Jeroen let op, hier mijn visverslag) wat " pensionades " met een kruisnet te vissen, hierin gooide men een bonk voer, liet het netje een minuut zakken, vangst: zo af en toe een spiering. Niet echt spectculair, ook stond er nog een knasse knar met een lijn met weerhaken te " pompen " maar met minder succes.

Voor het verlaten van het eiland nog even naar de Passage gereden waar nu enkel zee was, enkel de (lege) vluchtpalen gaven aan dat hier dus een weg zou moeten zijn. Over de hoge tolvrije brug (foutje in de ANWB gids !) kwamen wij weer op vaste bodem en moest er nog even een noodstop gemaakt worden bij een Potterie, bleek gelukkig een hele dure te zijn, dus konden wij zonder de creditcard aan te spreken weer verder.

Op zoek naar een, hoe hollandser kan het zijn, zak patat, Croix-de-Vie aangedaan. Een schitterende plaats waar je het wel een tijdje uit zou kunnen houden, prachtige boulevard, leuk centrum en speciaal voor mij, een grote vissers- en jachthaven. Maar géén frites, 2 zaken gevonden maar bij beide was het vet nog koud.

Dan is er nog maar één oplossing, Jassie/Jeroen, wel eens een heel hoog gebouw gezien waar ze monsieur tegen je zeggen, jawel daar is 't ie dan, McDonalds ...... De McNuggets en McBacon smaakte prima, al is het dan géén Amerika.

Om half 8 terug op les Brunelles, snel koffie en naar de bar om Portugal te zien winnen van jullie oosterburen, helaas, zoals altijd weer die Mannschaft die aan het langste eind trekt, wat een vervelende kop heeft die Schweinsteiger zeg, alleen die naam al, hij was wel goed. Vrijdagavond hier géén voetbal, wel een disco, jakkes. Nu maar hopen dat ze zaterdag Nederland wel uitzenden. Bij het ter persen gaan, heb ik nog géén zekerheid.

Voor de schrik nog maar een wiskey genomen, wat een mazzel-Mannschaft, echt balen.

Vrijdag 20 juni 2008, eerst wolken, later zon, 21 gr. best lekker

Géén plannen vandaag, lekker lui zijn, even naar de lokale markt van Longville-sur-Mer geweest met daaropvolgend een bezoek aan het Casino, maar dan wel eentje uit de supermarkt keten, ik ben dus zowiezo altijd de grote verliezer.

Op de camping begon het even lichtjes te regenen maar na een buitje van 10 minuten brak de zon door. Ria even in haar element, ze mocht de wasmachine uitproberen, ze kreeg Euro 5,50 mee en een lol dat ze had.

Voor de rest vandaag een beetje bij de caravan hangen, even met de honden naar het strand lopen ( ongeveer 20 minuten ! ) en dan maar weer iets tegen de dorst nemen, de 1664, Kronenberg, 33", Kantenbrau, ed., slepen ons er wel doorheen terwijl de dames op een Gifford caramel infuus proberen te overleven. U ziet, het valt waarachtig nog niet mee.

Au Olms.....

Nog even een dienstmededeling van Ria :
Chatten is hier niet echt te doen. Je koopt nl. (dure) internettijd voor een half of heel uur en die heb ik nodig om berichten te plaatsen en te lezen. 's Avonds is de receptie vrij vroeg dicht en dat is de enige plaats waar je kan internetten.
Misschien op een volgende camping, wij blijven hier trouwens tot maandag en dan dieper naar het zuiden ?

• 20 Juni 2008 - 15:04

Zoon :

Hallo daar! Fijn dat ook mama nog even plezier beleef aan haar vakantie. Ik hier nu ook sinds jasper thuis is. Stofzuigen, afwassen, wasmachine hoef em nog net niet in te stoppen.

Is de conditie van de zwarte en de blonde al verbeterd. Jammer van die duitsers ja maar des te mooier is het om ze in de finale te verslaan.

Veel plezier nog !!

• 20 Juni 2008 - 15:39

Hema:

Wij weten na 2 verslagen onze vlgende bestemming al, waren nooit langer dan 1 nacht in dat gebied, maar moeten dat toch maar eens gaan doen.
    Wat moet je nu toch met een M als er zoveel culinairs te krijgen is, wij hebben net de laatste visaafschrijving binnen van Frankrjk en dat was beslist geen M wel het Casino en ook wij worden daar alleen maar armer, maar ja onze buikjes zijn wel zielsgelukkig.

Nog heel veel plezier kom maar op met je verhalen, ik geniet

• 20 Juni 2008 - 16:53

Marjolein:

was Mc donalds lekker mam?? ha,ha. Leuke foto,s
    ik lees dat jullie het erg lastig hebben met al het eten en drinken erg verveelend allemaal. En ria is je wasje schoon?
    nou veel plezier nog en tot schrijfs

• 20 Juni 2008 - 18:10

CaJa.M-E:

Hartelijk dank voor mooi verslag. Vinden het wel beetje jammer dat er niet een foto bij zit van 4 Hollandertjes hangend in zo´n nood-klim-paal, volgende keer beter ? Helaas zijn we in de loop der jaren het berichtje kwijtgeraakt met bijbehorende foto´s over een dorpje een beetje in het binnenland
    tussen waar jullie nu zitten en Bordeaux, waar de inwoners op paling zaten te peuren ( zelfs met een open paraplu ) in een riviertje wat daar door dat GAT stroomt. Misschien kun je eens vragen bij de plaatselijke VVV waar dat is, zodat op een "mooie" dag als het heel
    slecht weer is kunt gaan kijken. Extra bedankje voor de mooie foto´s die ons oude water ( Krammer,
    Grevelingen )-hart veel goed doen !
    Heb nog veel leuke leut,
    Groetjes uit al verrekte
    ( vandaag 38ºC ) warm Madrid.

Helemaal eens met de wens
    op een voetbal EK finale
    Nl-D. Maar het is nog niet zo ver, die verrekte bal is heel erg rond en wispelturig.

• 21 Juni 2008 - 06:02

Corrie:

Gelukkig dat het vele water niet van boven kwam!! Heerlijke temperaturen hebben jullie, daar kun je nog heerlijk wat marktjes mee afstruinen, succes Ria en Marrie!!
    Ik hoop dat jullie het voetbal vanavond op een normale manier kunnen kijken, veel plezier!!
    En bedankt voor het visbericht, Ruud zal er erg blij mee zijn!!
    Groetjes van ons

• 21 Juni 2008 - 18:30

Ton En Anja:

Straks veel plezier met juichen!!!!!!!