Na regen komt zonneschijn, ook in de Vendée - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn, ook in de Vendée - Reisverslag uit Longeville-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn, ook in de Vendée

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

19 Juni 2008 | Frankrijk, Longeville-sur-Mer

Maandag 16 juni 2008, Lichte regen, 13 gr., 't mag warmer worden.

Even een correctie, de temperatuur liep zondag op tot 20 gr, géén 0 gr., 't is hier Kroatië niet. Gisteren niet veel meer gedaan, beetje kuieren, eten, drinken, lekker kalmpjes aan.

Vanacht is het beginen te miezeren en dat wil maar niet stoppen, koud is het niet, wind is er al helemaal niet maar om nou te zeggen dat het lekker is, neen. In de loop van de ochtend de eerste, uit ik vrees, een lange serie markten bezocht. Plaats van handeling Jard-sur-Mer, 10 minuten ten noorden van onze camping. Was aardig, lekkere worst gekocht, dus niet voor niets een uur met de hond lopen sleuren. Vervolgens een Super U leeggekocht, mooiste vangst een halve kilo grote garnalen, die gaan vanavond op de grillplaat, kan niet wachten.

Hierna even doorgereden naar La Tranche-sur-Mer, bij goed weer en in het hoogseizoen een druk bezochte badplaats, nu een beetje troosteloos, uitgestorven dorpje, zodra het mooi weer is komen wij hier nog wel eens terug.

Het internetten is hier te doen middels een blok van 30 of 60 minuten te kopen en dan bij de receptie achter je laptop tekeer te gaan, op zich te doen maar WIFI op je standplaats heeft toch mijn voorkeur, je kan niet alles hebben, in ieder geval kunnen wij ons verhaal kwijt (en het weerbericht bekijken).

Aardig is het om, ondanks ons gebrekkig Frans, de krantenkoppen hier te bekijken. Geweldig zoals ze de het franse XI-tal af serveren, RIDICULES !!!! Nu maar hopen dat de Duitsers vandaag ook NACH HAUSE kunnen, is het toernooi meteen al een daverend succes, voor mij.

Dinsdag 17 juni, geen wolk, 21 gr., prima de luxe

Om half 10 vertrokken met de Volvo naar de schitterende badplaats Les Sables-d'Olonne, konden wij meteen weer een keertje gas laden, helaas, ondanks de aanwezigheid van een monteur weigerde de gaspomp dienst. Op de terugweg nog maar eens proberen. Dan maar door naar La Chaume, het oude havengedeelte van Les Sables-d'Olonne, heel erg levendig met voorbij varende (vissers-)bootjes.

Hierrna naar de jachthaven om ons te verlekkeren aan ale mooie boten. Voor de kenners, deze plaats is de start- en finishplaats van de Vendée Globe. Ik kan hier de rest van mijn leven dus wel slijten maar wij moesten verder.
Op lunchtijd nog even de boulevard bewandeld met een tussenstop voor koffie en vervolgens 2 panini 4 fromages, 1 panini poule en1 panini surimi, lekker opgegeten op de rand van de boulevard met uitzicht op zonaanbiddende strandgasten, kan slechter.

's Middags moest ik er weer aan geloven, een Hypermarché van leClerc, wel lekker koel. Na 3 jaar zoeken vonden de dames eindelijk hun favoriete caramelliquer, dus Sonja kan over een paar weken weer beginnen met centen tellen. Inmiddels bleek ook de gaspomp weer gerepareerd te zijn en kon er weer voor een paar Euro gas in geblazen worden.

Om 4 uur terug op de camping om onder het genot van 1, 2, 3 biertjes een beetje bij te bruinen. Weer zo'n vervelende bijkomstigheid van winkelen, je krijgt er zo'n dorst van.

's Avons gegrilde zalm met stokbrood en wijn en daarna de wereldomroep aan voor de wedstrijd Holland B-Roemenië, de tweede helft naar de bar om een beetje te scouten bij het Italiaanse team. Niets van Oranje gezien, jammer maar helaas, dan maar weer aan de oranjebitter om in de sfeer te blijven.

Woensdag 18 juni, volop zon, 22 gr.

Op 't gemakkie opgestaan, baquette (stokbrood voor u niet-fransen) gehaald en omdat er nogal wat bewolking was, binnen ontbeten. Al snel werd het beter, de zon verdreef de wolken en het was heerlijk.
Om half elf een kort ritje naar La Faute-sur-Mer, beste HEMA dit is iets voor jullie, èffe Googelen en je weet waarom, het staat er om bekend (bij de ingewijden wel te verstaan).

Voor de kust duizenden palen in de zee waaraan de oesters groeien (?), zijn wij in Groede gewend dat de palen van het strand de zee inlopen, hier staan ze in de lengte mee langs het hele strand, bij laag water, zo'n 2-300 meter uit de kustlijn. De honden Sunny en Duke helemaal in hun element, zand en zee, niet te houden die 2, Duke knalde dwars door zijn ketting, zo'n haast had mijnheer, na afloop zijn straf, spuitpoep en over zijn nek. Die ouwe van ons is meer ervaren en drinkt tegenwoordig ook geen zeewater meer.

Na dit leuke plaatsje naar de andere kant van de baai, naar Pointe de l'Aiguillon waar vandaan de oester- en mosselbootjes vertrekken, een mooi schiereiland al is de verwachting dat dit t.z.t. ook weer helemaal ingepolderd zal zijn, ook de Fransen doen dus aan landjepik.
Na een stop voor koffie, cola en een Leffe (rara onder wiens snor zou die verdwenen zijn) in een half uurtje terug naar de camping om het zwembad uit te proberen, staan niet voor niets op een 4 **** camping, voor € 14,00 p/nacht !!!
Een zeer speels bad, veel watervallen, bubbelbeden, glijbanen, kortom een waterparadijs, bij goed weer een dagelijks bezoek waard.
Nu even internetten en dan aan het bier, pfff wat een dag.
Tot olms.....

• 18 Juni 2008 - 15:21

Hema:

Als ik zo eens lees hoeveel tijd jullie in de super marche doorbrengen valt het mij mee dat alleen de hond maar aan de spuitpoep is en over zijn nek gaat, want 2x in 2 dagen!!!! dat moet wel allemaal verwerkt worden, ga zo door dan weet ik zeker dat jullie die stekkies van Henk en mij echt niet op gaan zoeken, want als michelinmannetje/vrouwtje valje daat wel op.
    Ik ga al de plaatsnamen die genoemd zijn maar eens even op mijn gemak goochelen want ook virtueelreizen vind ik heerlijk.
    HEEL VEEL EET/DRINK/RUST/MARKT EN WINKELPLEZIER NOG GEWENST en o ja probeer ook wat uit te rusten.

• 18 Juni 2008 - 16:33

IJsseland Jv:

Ziet er niet verkeerd uit op de foto`s. Dat zwembad doet me denken aan die straat in orlando vorig jaar !!

Veel plezier nog en geef de honden een brokkie van me. of 2.

• 18 Juni 2008 - 17:30

CaJa.M-E:

Ziet er gezond uit. Bedankt voor de duidelijke berichten; zijn goed te volgen op de kaart.Jammer dat je voetbal Nl-Roem. niet hebt gezien, alhoewel het was voor Holland maar een oefen-potje. De Spanjaarden zijn niet blij dat de oranje-elf de partij niet gewonnen gaven. Nu moeten ze 1/4 finale tegen Italië spelen en daar hebben ze sinds 1920 ? niet meer van kunnen winnen. Hebben jullie nu je bestemming gevonden of zak je nog verder door (letterlijk)?
    Nog veel plezier gewenst uit een nu bijna weer al wat te warm MADRID

• 19 Juni 2008 - 13:04

Paule:

wat hebben jullie het toch vervelend eten en drinken,shoppen slapen, nou echt een vakantiegevoel.hopelijk wordende temperaturen wat hoger dan wordt het helemaal heerlijk.
    leuk die foto's erbij. de honden hebben het ook wel naar hun zin zo te zien.
    geniet met z'n alle groetjes van 3 x de jong

• 19 Juni 2008 - 16:44

Marjolein:

hallo,allemaal. Het is heel leuk om jullie zo te volgen,en de foto,s zijn ook leuk. alleen pa je ziet er uit als een walrus indat zwembad. welerg mooi daar zeg. hoe is het met duke gaat het weer wat beter? Nou veel plezier nog daar! en de groetjes van marjolein

• 19 Juni 2008 - 18:55

Maaike:

leuk om te zien allemaal heel mooi daar mooie foto s goed he nederland veel plezier goetjes