Na een drukke dag, een luie dag - Reisverslag uit Les Mathes, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Na een drukke dag, een luie dag - Reisverslag uit Les Mathes, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Na een drukke dag, een luie dag

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

27 Juni 2008 | Frankrijk, Les Mathes

Woensdag 25 juni 2008, zon, 24 gr., heeeeeerlijk weer, zon en een lekker briesje

Omdat het vandaag een lange rit wordt, reeds om 09.30 uur weggereden. Eerste doel La Rochelle, een plaats waar wij een kleine 10 jaar geleden al eens waren en toen een verpletterende indruk op ons achter liet.

Op de route er naar toe rijdt je door de moerassen bij Marennes waar 10-tallen ooievaarsnesten 40 meter hoog in de hoogspanningsmasten onder de brandende zon een nest hebben gefabriceerd. Hoog boven de grond spotte wij dan ook overal jonge ooievaars.
Vervolgens bij Rochefort weer over de hoge brug waar wij (de mannen) genoten van een spectaculair vergezicht en zij (de dames) vanaf grote hoogte aan stuurboordzijde een juweel van een LeClerc wisten te traceren, die was voor de terugweg aan de beurt, mits nog open.
Zo heeft een ieder altijd oog voor datgene wat zij echt leuk vinden.

In La Rochelle meteen naar Veux Port, de oude haven, waar wij buiten de wallen ruime parkeergelegenheid hadden. Door de oude stadspoort naar het centrale gedeelte gelopen, de pitoreske havenkom met al zijn leuke terrasjes, schilders in acties en een levendig decor op het water. Omdat Bert een groot fan is van zijn mede wereldreiziger Jacques-Yves Cousteau zou ik hem wel even de Calypso laten zien, het bekende oceanografisch onderzoekschip. Tsja, laat deze nou net in oktober 2007 weggehaald zijn om in Bretagne opgeknapt te worden.

Van ellende maar snel een terras opgezocht voor een café au lait, cappuchino met dik slagroom, rara voor wie) en 2x grande café, 4 heerlijke glazen + 1 bak water.

Daarna op naar Hotel de Ville, een prachtig oud gebouw aan een mooi plein. Sunny zag daar een standbeeld van de burgermeester staan en dacht dat dat die eikel van die gestrande boot was (weet u nog: Les Sables d'Olonne). Enfin, hij denkt, ik zal je krijgen en gaat voor het beeld, midden op het plein tussen het winkelend publiek en voor terrasjes, lekker een potje ongeneerd zijn ruggengraat zitten verlengen. Ria in gillende paniek maar een poepzakje bacht snel redding en Sun, die kwispelde vrolijk verder.

Na La Rochelle door naar Ile de Ré via onze eerste tolweg/brug, voor Euro 16,50 mochten wij over deze prachtige brug met rechts uitzicht op de Vendée en links Charente Maritime, geweldig al die kleuren blauwe lucht/zee en de witgele stranden. Terug bij laagwater weer een heel ander decor, toen met meer wind en kitesurfers.

Via plaatsjes als La Flotte, St. Martin-de-Ré, het St. Tropez van de Atlantische kust, maar dan wel in miniatuur) naar Ars-en-Ré voor een picnic aan het strand alwaar de honden hun nodige energie kwijt kunnen. Net voor wij daar aankwamen kregen wij zowaar nog een 2 minuten durend buitje over ons heen, mocht géén naam hebben.

Dat Duke nog wat wilde haren heeft blijkt wel met zwemmen, niets ontziend knalt hij die grote zwarte poten over Sunny heen die dan ook finaal kopje ondergaat, hij verzoop nog net niet.

Na het eten en zwemmen naar de vuurtoren " Phares de Baleines ", een toeristische trekpleister van jewelste. De 57 meter hoge toren op het meest westelijke puntje van het eiland biedt een spectaculair vergezicht over het hele eiland alsmede ver in zee. Je moet alleen wel even zelf naar boven klauteren wat wij bij tourbeurten deden want om de honden hier aan te laten beginnen ?

Na dit letterlijke hoogtepunt terug naar de camping, uiteraard via de eerder gememoreerde LeClerc voor de niets ontzienende strooptocht naar caramel likeur. Wat jammer nu, ook hier hadden zij deze smaak niet wel werd er echter een passend alternatief in de kar gezet, Creme de Banane, ook van Gifford.

Deze bleek bij thuiskomst bijzonder goed in de smaak te vallen, nu moeten wij dus straks al naar 2 smaken gaan zoeken, het wordt er voor ons mannen op deze manier niet echt leuker op. Is dit nou vakantie ????

's Avonds nog een stukje voetbal gekeken maar dat viel niet mee, telkens storing, ben zelden voor een Turk maar gisteren hadden zij toch echt (hééééél even) mijn sympathie, zoals altijd, werd het weer een standaard Duits verhaal, winnen in de slotfase, het went nooit, dus weer een borrel nodig, zo kom je er ook nooit vanaf.

Donderdag 26 juni 2008, zon, 23 gr. zon en een beetje wind, prima

Jasper, ook hierbij nogmaals van harte gefeliciteerd met je 19de verjaardag, je eerste in het veld, er zullen er nog wel een paar volgen. Lekker 19x opdrukken, wacht maar tot je ook 50 bent. Heb je slingers aan je loop hangen, helm versierd, rood/wit/blauw gecamoufleerd, zal wel een feest geven daar op de hei ... of heb je al een PMT afgehuurd.

Al vroeg vielen de felicitaties hier op de deurmat, Jeroen 06.14 uur, Paulien 06.58 uur, als u het niet erg vindt, wij lazen deze pas rond 09.00 uur, mogen wij ook een keer uitslapen, wij hebben vakantie hoor, maar evengoed bedankt voor de felicitaties.

Wij gaan het er vandaag goed van nemen, gebak zit al in de mik, borrel volgt spoedig en vanvond gaan wij op jouw gezondheid en kosten lekker een Fruit de Mer verorberen, al zal Bert er wel een steak inladen. Kortom wij doen vandaag géén flikker en hangen lekker bij de sleurhut in de zon, zwemmen een beetje en kruipen achter de laptop, dus gewoon lekker lui.

Fam. de Jong, namens ons, toch wel enigszins bezorgde ouders, alvast hartelijk dank dat u e.e.a. met de gemeente heeft kunnen stroomlijnen. Zal zelf zondag de Roteb langsturen of trekt Wijnand zijn fluorizernde pak nog één maal aan. Verder een oproep aan alle meelezende Nieuwerkerkers, vlucht, nu het nog kan.

Au Olms

p.s. teken- tussenstand : Sunny-Duke 0-6

• 26 Juni 2008 - 15:56

Wijnand De Jong:

beste fam. verolme.
    zoals je al aangaf, hebben jullie vakantie. wij, als fam. de jong, zouden het derhalve niet over ons hart kunnen verkrijgen,wanneer jullie vanuit de luie stoel ook nog de roteb etc moet bestellen voor al die kolere zooi. je hebt niet voor niets een geweldige buurman ( bijna zwager) die OOK dit !!!! voor je kan regelen. zelf zal ik mn geweldige lichtgevende pakje aandoen en om jullie voor extra kosten te sparen ( een vakantie zal best wel wat kosten, ard met zn whiskey)heb ik ook het afvoer geregeld.
    er komt een gewone vuilniswagen ( van van gansewinkel natuurlijk) om het doodgewone vuil op te halen EN..... er word een 40M3 bak achter geplaatste voor het grove bouw en sloop-afval. deze zal ter hoogte van julle achterpoort geplaatst worden, dus uitkijken wanneer je je caravan daar wilt stallen bij thuiskomst. de plaatsingsdatum is geregeld, echter vanwege dr drukte kunnen we geen afhaaldatum garanderen. het kan dus zijn dat hij enige tijd staat. Ik heb het risico maar genomen, daar ik denk dat je wel blij zult zijn met onze medewerking in deze en een paar weken zo'n bak voor je deur wel op de koop toeneemt.
    nou, ik ga stoppen, nog veel plezier en denk voooral niet veel te veel aan huis en hoe het hier gaat. komt allemaal best in orde.
    groet, wijnand

• 26 Juni 2008 - 19:00

Anja:

uw webmaster: kijk de volgende keer met een "vakantiegezicht" het lijkt wel of jullie slecht weer hebben.

• 26 Juni 2008 - 19:45

Corrie:

Dat wilde ik ook net zeggen(webmaster), je zit niet op kantoor achter je computer hoor!! Je zit lekker bij de caravan en als je even niet meer wilt, kun je gerust een biertje pakken!! Maar je bent natuurlijk heel geconcentreerd met je verhalen bezig, en dat lukt je weer heel goed, we lezen het weer met veel plezier!! (op die 020 grapjes na dan he)

• 27 Juni 2008 - 09:52

CaJa.M-E:

Mooi verslag, hartelijk dank. Leuke details over o.a. Franse eiland uit de puzzleboekjes, naam van 2 letters. Zijn wat laat met reacties, edoch gisteren in een Spaans cafeetje naar voetballen wezen kijken. Was uiteraard luidruchtig en met goede redenen tot in de vroege uurtjes gezellig. Op het eerste gezicht zullen de Löw- mannetjes zoals Schweinsteiger, niet rustig hebben geslapen, maar we weten allemaal dat de Germanen zich goed kunnen opladen.
    Zonden Jasper een kaart en blijft de vraag of er
    in de buurt van Nieuwerkerk een camping is waar je de caravan kan plaatsen gedurende de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan
    je huis na het feest.
    Eigen schuld, dikke bult van de Olm-clan om de oir zo jong al bier te leren drinken Beste maar gewoon lekker doorgenieten en geen zorgen voor de dag van morgen. Weer tot lezens,
    met zeer warme groeten uit de Madrileense
    bakoven, C+J.

• 27 Juni 2008 - 14:31

Marjolein:

gelukkig wonen wij aan de andere kant van nieuwerkerk(lekker rustig) tenminste nu nog wel. Mooie foto,s!! En mam je hebt je voor niets zorgen gemaakt.
    Opa heeft genoten!!!
    Neem nog maar een caramel, of zo ik gelezen heb een nieuwe verslavig,een bananenlikeur. Lijkt me erg zoet. Ik heb voor jullie thuis al een plaatjse geregeld bij de AA. dus dat is voor elkaar. groetjes en nog veel plezier!!
    groetjes marjolein