De zon blijft onze vriend. - Reisverslag uit Les Mathes, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu De zon blijft onze vriend. - Reisverslag uit Les Mathes, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

De zon blijft onze vriend.

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

29 Juni 2008 | Frankrijk, Les Mathes

Vrijdag 27 juni 2008, zon, 23 gr., zon en wind

Gisterenavond op Jasper zijn kosten (omdat wij niet thuis waren, spaart het nl. een cadeau uit) heerlijk in een baaitje van St. Pailais-sur-Mer, aan het strand zitten eten. Zalige temperatuur, ondergaande zon, hier en daar nog wat badgasten en een menu'tje van vis, vlees en ijs. Zowaar ook Ria waagde zich aan de Huitres et Langoustines, oftewel viese fikken en slurpen, maar wel lekker.

Vanochtend wilden wij naar een kleine markt hier in het dorp, Les Mathes. Op advies van onze overbuurman, Paulus de Boskabouter, een specialist in de afwas, moesten wij naar de markt in Rochefort, oké dan maar, is maar 40 km hier vandaan. Jammer dan, de markt blijkt daar dus op donderdag en zaterdag te zijn, en wat voor dag is het vandaag Paulus .. (de Boseikel !) juist, VRIJDAG !!! De rest van de vakantie alles maar weer op eigen initiatief doen.

Dan maar terug naar Les Mathes, een minimarkt, net groot genoeg voor mij. Toch sloegen onze dames daar nog snel even hun slag, allebij een tafelkleed, die hadden wij nog niet.

Eind van de middag naar Marennes om avondeten in te slaan en te zien hoe de oesterbootjes terugkeren vanuit zee. Nu waren de meeste bootjes al binnen maar was het kanaal van het dorp naar de verbinding met zee een bezienswaardigheid op zich, droog gevallen bootjes met kleurijke hutjes waar de oesters aan land worden gebracht danwel meteen worden verkocht.
Aan het einde van de weg (waar hebben wij dit meer gehoord, TomTom neef Stanley) kwamen wij bij de monding van de rivier met mooi uitzicht over de oesterbanken.

Marennes is niet voor niets de hoofdstad van de franse oestercultuur. Nadat door de jaren heen diverse oesters door ziekte het loodje legde floreert nu te " japonaise ", een bolvormige oester begin jaren '70 geimporteerd vanuit Japan, Lekker hoor.

Na slechts 1 fles bananenlikeur gescoord te hebben, de honden even in het bos laten dollen, op naar de sleurhut voor een ouderwetse grillplaat-maaltijd, vanavond biefstuk en onderdelen van een kip, goed te pruimen en anders spoelen wij het wel weg.

Zaterdag 28 juni 2008, zon, 25 gr. zon en wind, alweer prima

Geheel op eigen initiatief bezochten wij vandaag de markt in La Tremblade, kwartiertje rijden van de camping. Dit bleek dus een hele grote markt te zijn, bussen vol werden er gelost, je brak dan ook je nek over al die lui die nog ouder zijn dan ons. Alleen maar oog voor koopwaar terwijl wij daar met onze 4-voeters tussendoor laveren, valt niet mee.

Na veel gezien en niets gekocht te hebben even door gereden naar St. Palais-sur-Mer voor een wandeling over de boulevard. Prachtig gezicht, blauwe zee, géén wolk te zien, brandende zon, aan de overkant de loop van de Gironde alsmede de stranden en bossen van het gelijknamige, grootste departement van Frankrijk. Iets voor volgend jaar, en dan door tot aan de Spanse grens ???

Voor de honden, vooral Duke (lees: Bert) was het een ware martelgang, al dat water beneden en er niet in kunnen/mogen. Langs de hele rotsachtige kust waar wij liepen stonden mensen te vissen, sommige met 7 (ZEVEN !) strandhengels, Jeroen nog even doorsparen dus. Veel werd er niet gevangen, een enkel klein visje, van veraf niet te zien wat het was, dus helaas, géén verslag voor de vrienden van RANCAR.

Grootste bezienswaardigheid zijn de vissershutjes op palen die boven zee uitsteken, hier laat men kruisnetten in zee zakken, hebben zowaar 1 vis van 5 cm zien vangen, niet echt spectaculair.Voordat wij terug keerden naar de camping voor verkoeling even de inwendige mens op orde gebracht middels een bezoek aan een tarras met zeezicht, goed uit te houden.

Verder vandaag géén wilde plannen, het is dan ook erg warm. Duimen wel dat ons huis er morgen nog staat en wensen fam. de Jong een hele fijne, rustige, relaxte avond (ver van de Europalaan).

Jasper, denk niet dat wij vanavond op tijd voor je feestje zijn maar vanuit hier een gezellige
avond en je weet het hè, voor een paar tonnetjes staat er zo weer een nieuw huis.
Jeroen, neem aan dat jij vanavond wel nuchter blijft. Veel plezier allemaal.

Au Olms

• 28 Juni 2008 - 13:50

Marjolein:

vannochtend langs jullie huis gereden. alles was (nog) intakt en zag er rustig uit. en pa ik heb de trias vast een mailtje gestuurd dat jullie er aan komen.
    groeten uit nieuwerkerk
    marjolein

• 28 Juni 2008 - 16:22

CaJa.M-E.:

Opnieuw goed verslag en met duidelijke bijgesloten foto´s. Geen beter leven dan een goed leven. Fijn om weer eens een drooggevallen haventje te zien.Helaas zijn die er in Holland niet veel meer te vinden.
    Was in de jaren midden zeventig ook een sensatie voor mensen,( zoet watersporters ) met dat verschijnsel onbekend, die bij hoog water hun boot afmeerden in b.v. Oude Tonge. Kwamen ze na 4 uur terug en was de boot weg, of leek gezonken ? Helaas lusten we van dat Fruit van de Zee alleen maar die grote GAMBA. Om zo´n
    glibberige oester in te slikken moeten ze me wel eerst goed zat voeren. Nog verder fijne avond gewenst met viering van Jaspers verjaardag in zeer gepaste dronkenschap
    Voor morgenavond zeer benieuwd of Spanje die Schwein(be)steiger en de
    rest van de Löw-hap kan
    besiegen. ´t Zijn taaie!
    Doorgaan met genieten, met uiteraard warme groet, C*J

• 29 Juni 2008 - 15:04

Rancar:

Vissen met 7 hengels is niks voor mij, dat gaat te veel op werken lijken!
    Aan de andere kant is dit wel de manier om weer eens een wedstrijdje te winnen :-)
    Het water loopt me trouwens in de mond bij het zien van de foto van de Huitres et Langoustines...hmmmmmm...
    Groet, Rancar