Hitte, onweer en schelpen, heel veel schelpen. - Reisverslag uit Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Hitte, onweer en schelpen, heel veel schelpen. - Reisverslag uit Saint-Aubin-sur-Mer, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Hitte, onweer en schelpen, heel veel schelpen.

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

28 Juni 2011 | Frankrijk, Saint-Aubin-sur-Mer

Maandag 27 juni 2011; St.-Aubin-sur-Mer

Vanochtend om 09.00 uur was het 30 gr., om 12.00 uur 36 gr., om 15.00 uur 23 gr, en een paar druppels, om 20.00 uur 27 gr. En om 24.00 uur nog 22 gr. Weinig wind dus hebben wij ook weinig gedaan. ’s Ochtends even naar de Hyper U voor de avondmaaltijd (zalm & steak op de bakplaat) voor de rest in de schaduw blijven en een beetje beppen en lezen en vooral zorgen dat wij genoeg vocht binnen krijgen. Met de Pooters in de buurt, meestal niet zo’n probleem, wij doen dan maar gezellig mee.

De camping bevalt prima, wij hebben dan ook maar definitief bijgeboekt tot volgende week dinsdag ( ja, Marian, 8x ACSI en 2x volle pond al valt dat reuze mee). ’t Is een fijne camping, wederom een Yellow Village camping, nu slechts 4 sterren terwijl de vorige 2 er 5 hadden. Sanitair is super de luxe, echt heel chique, het zwembad is helemal top, elke avond entertainment en om 23.00 uur stil. Internet is echter onhandig, het is gratis maar je moet rond het restaurant gaan zitten voor Wifi. Wat ze hier wel hebben, believe it, or not, een ijsbaan, wel van dat kunststofspul, maar toch echt schaatsen, ziet er grappig uit, 35 graden en schaatsen met handschoenen aan. Kijken of Ria er morgen doorzakt.

Wij hebben nog een volle week, de temperatuur gaat omlaag, dus fijn weer daagjes erop uit om wat te bekijken, 2 dagen stilzitten is niet aan ons besteed. Corrie/Ruud, Jeroen heeft 2 dorpen verder, vanaf het strand een zeebaars van 40 cm gevangen, ze zitten hier dus ook.
Gisteren had hij ook al een harder (in zijn rug) gevangen !?!?

En wij morgen, naar een … 3x raden.

Dinsdag 28 juni 2011; St.-Aubin-sur-Mer

Vannacht om 2 uur maakten wij een best onweersbuitje mee, een hoop gerommel, wat klappen en een hond die de auto in wilde, dat dus maar niet gedaan. Al met al was het een half uurtje later weer rustig.

Om 10 uur naar Courseulles-sur-Mer waar een, ja daar komt ’t ie, een hele grote markt was. Deze markt liep als een lint door het hele dorp, moet zeggen, was wel aardig. De plaatselijke middenstand had een goede omzet aan alle engelse schoolkinderen van een jaar of 10, die hier gedropt waren.

Na deze beproeving door naar Arromanches waar het gezellig druk was, na een wandeling door het dorp en over het strand op een terras een goede expresso genuttigd. Voor de lunch reden wij door naar Port-en-Bessin-Huppain, een leuk vissersplaatsje. Het weer was vandaag opgefrist, een graad of 21 en zon afgewisseld met wolken.

Als locatie voor de lunch kozen wij een terrasje in de haven en bestelde alle 4 een Galette met iets erop, géén idee wat het was. Bleek een hele dunne, gevulde, pannenkoek te zijn, lekker zeg. Als nagerecht een Crepe, volgens mij min of meer hetzelfde als die Galette, maakt niet uit, ook weer lekker. Toen wij op onze koffie wachten kwamen er 2 bekenden van John & Carla aanwandelen die zich nog even bij ons voegden, kleine wereld is het toch.

Als slot van ons uitje nog even over het strand gewandeld zodat Sun kon soppen. Bij het opwandelen van het strand zagen wij een paar schelpen liggen zoals je die vroeger (40 jaar geleden) bij de Shell kreeg, van die grote, Jacobsschelpen (?). 30 Meter verder vielen onze kleppen open van verbazing, honderdduizenden lagen er, overal, tegen de kade muur, in de branding, los op het strand, overal die schelpen.

Tijdens het rapen kregen wij heuglijk nieuws van ons kleintje, hij mag weer een jaar doorleren, was met succes over naar het volgende jaar, helemaal geweldig, Jasper, goed gedaan jochie.

Vanavond nog 1x bakplaten met John & Carla, zij brommeren morgen langs de franse kust noordwaards richting Calais.

Tot olms…

• 29 Juni 2011 - 09:18

CaJa.PasAntx.-E:

Vanmorgen weer normaal het OLM verslag ontvangen. Lezend en plaatjes kijkend ziet het er weer heel gezond uit. In Frankrijk kun je ook prima eten. Daar in de buurt namen we wel eens een soort zeebanket piramide. Met paar etages steeds kleiner worden schalen, oesters, mosselen,
    grote garnalen, kleine beestjes, etc. Carmina, Mieke en Piet Grootswagers smulden ervan, edoch hield ik me maar bij de garnalen. Rest is aan mij niet besteed. Maar er is aan vis ook voldoende te
    smullen. Al met al heeft het veel weg van de Spaanse noord en noordwest kust. Die foto´s van de
    Shell reclame zijn geweldig. Wat hebben daar een boel schelpdieren het leven verloren; denkelijk nog meer als geallieerde soldaten op en net na 6 juni 1944.
    Wat betreft het weer hadden we hier in San Sebastián afgelopen maandag een rare dag ( naast de bekende wasdag ). Tot 19h00 was het aan het strand 35ºC. Er kwam een dikke laag zeemist aanrollen, gevolgd door kille windsstoten van 50 km/uur. Twee uur later was het 15ºC. Heel vroeger hetzelfde wel eens meegemaakt toen ik op de Zeekant werkte bij Lummus. De hele massa strandvolk stormde de boulevard op naar de tramhalte/beginpunt van lijn 9. Stonden daar in hun
    dunne zomerkloffies rillend te wachten ( rij tot ongeveer de pier !? ) tot ze een plaatsje hadden
    in de tram richting Holland Spoor. Hoe kan zo iets razend snel veranderen.?
    Laat je niet ontmoedigen, heb nog een aantal fijne dagen met vis-eet-zien-aktiviteiten met kinderen en vrienden. Gefeliciteerd met studie-sukses van je jongste telg. Lieve groeten, Carmina en pa.

• 29 Juni 2011 - 11:05

HeMa:

Hoi daar in het Franse, eerst gefeliciteerd met Jasper, altijd fijn als het goed gaat en ze weer verder kunnen, geeft een hoop rust.
    Voor de rest ziet het er allemaal weer schitterend en lekker uit. dat is echt genieten.
    Dat huisje is trouwens ook leuk zeg, mooi stekkie.
    Hier in Nederland ziijn ze een beetje doorgeschoten, na 2 dagen prachtig tropisch weer is er natuurlijk kans op een onweersbui, altijd al zo geweest volgens mij, maar nu komt er zodra er een onweersbui nadert een weeralarm gaat de NS al 2 dagen van te voren aankondigen dat ze met vertragingen rekening moeten houden dat er treinen uit gaan vallen etc etc.
    Heel Nl, in rep en roer er wordt over niets anders meer gepraat, wat een paniek.
    Verdikkeme laat ze eens normaal doen,
    Voorlopig zitten wij weer onverwachts op de camping in Heiloo, er was een oppa sprobleem dus fietsen we nu van camping naar school en visa versa.
    Ga een boterham eten met Pepijn en zijn vriendinnetje Femke.
    Veel plezier nog

• 29 Juni 2011 - 19:32

Bert:

jullie maken weer zat mee daar in dat frankrijk.toch leuk de voorberijdingen vooraf en dan blijkt dat alles nog klopt ook.De afgelopen dagen is het hier ook goed te vertoeven heet ,heet maar zoals altijd is dat maar van korte duur.Dinsdag om kwart na 7 onweer en regen maar het was snel over 7.45 weer droog maar wel bewolkt maar,dat was snel over toen weer goed vertoeven.
    later op de avond trokken de buien weer voorbij ,en zoals velen malen ,trokken voor ons en over zee verder zodat wij daar niets van kregen verder in het land is het noodweer geweest.
    later op de avond 14 druppels en een grote spetter en weg was het weer.vandaag zon en bewolking 21 graden voor ons en de dieren warm zat.nou dit was voor mij weer een heel verhaal jullie nog fijne dagen en blijft volgen

• 15 Februari 2021 - 11:02

Lous Hof:

Prachtig die jacobsschelpen.liggen die alleen in Port du Bessin of ook in andere plaatsen,in Normandie en Bretagne.
    Waar in Normandie en Bretagne kunnen we nog meer verschillende soorten schelpen vinden,graag wat afbeeldingen.
    Weten wel in Barneville Carteret in Normandie. en in Erdeven in Bretange.