Wat een lol …. - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Wat een lol …. - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Wat een lol ….

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

11 Juni 2009 | Italië, Rome

Als u kans ziet dit te lezen dan hebben wij eindelijk toegang tot internet, in Duistland en Zwitserland was het er gewoon niet en in Italie waren er problemen met de verbinding, het zat even niet mee.

Voordat het eerste verslag de lucht in gaat even een kleine bloemlezing van wat er aan onze reis vooraf gaat zodat u enig inzicht heeft in onze voorpret. Omdat het een lang, medisch dossier wordt, slechts een summiere opsomming.

- Tweeling zusje Joke ligt in ziekenhuis met darm/maagproblemen ten gevolge van verkeerde
medicatie ivm 3-voudige nekhernia. Kwam dag voor ons vertrek weer thuis uit ziekenhuis.
- Zelf krijg ik week voor vertrek te horen dat ik ook tegen een nekhernia aan zit, wachttijd
neuroloog bedraagt 6 tot 8 weken, pappen en nat houden maar dus.
’t Is uit te houden enkel autorijden kan pijnlijk worden, dan maar een pilletje slikken.
- Hond Sunny, die dus niet mee mag, blijkt vergrote milt te hebben en moet volgende week
misschien geopereerd worden.
- Koppeling auto nog steeds niet in orde, ging voor 3de maal in 1 week tijd terug naar garage.
Was donderdagvond klaar, hopen dat hij heel blijft, ’t is gelukkig maar zo’n 5.000 km
tuffen.
- Jasper werd donderdag nog even, onder volledige narcose, aan een darmonderzoek
onderworpen, goede nieuws, niets gevonden, slechte nieuws, zijn 5de fistel operatie in 2 jaar
is een feit, datum nog niet bekend.
- Denk je dat je alles gehad hebt, laat Ria ons hondje, DIE DUS NIET MEE MAG,
donderdagochtend vroeg even uit.
Bij de aanblik van een paar bevallige eendjes, speert hij ervandoor, gevolg: Ria, die aan de
andere kant van de lijn hangt gaat vol op haar plaat.
Resultaat: via huisarts naar Spoedeisende Hulp, om 2 uur operatie en 4 weken gips.
Duim ontzet en een gescheurd gewricht dat met ijzerdraad weer aan elkaar werd geborduurd.
Dus niet zwemmen, dat is dan nog niet zo erg, maar ook niet koken, afwassen, bed opmaken
enz., ben ik mooi klaar mee, noem dat maar eens vakantie.
- Dat mijn leesbril net voor vertrek in tweeen breekt mag allemaal geen naam hebben.

Zaterdag 06 juni.

Pa, (alsnog) gefeliciteerd met uw verjaardag.

Na het boven beschreven voorspel, nu het echte werk. Om 6 uur liep de wekker af zodat wij om 7 uur weg zouden rijden. Omdat het om half 7 angstig stil bleef in huis, even boven wezen kijken, wat dus nooit gebeurd, nu wel, Ria was weer lekker verder gaan tukken.
Uiteindelijk om 07.15 uur, uitgezwaaid/gekwispeld door de 3 mannen (oke, eentje half man, vul zelf maar in Wie van de Drie).

Via Ridderkerk-Nijmegen naar Venlo voor een eerste stop net over de grens alwaar wij John en Carla toevallig tegenkwamen, eerste rendez-vous was nabij Koblenz maar na 2,5 uur rijden was het voor ons allen tijd voor een bakkie koffie en stopten wij zonder het van elkaar te weten op dezelde P. Het weer was toen nog goed, zonnetje, graadje of 12.

Hoe verder wij de A61 afzakten, hoe slechter het weer werd, regen, 7 graden, bah, stond niet in het draaiboek. Na 620 km was Sand (nabij Strassbourg) in zicht, kleine doortrekcamping die helemaal volliep met hollanders, allemaal grijze postduiven, wij voelen ons zo jong (zijn wij natuurlijk ook). Na 2 maanden Sonja, tijd voor mijn eerste wiskey. s Avonds lekker wezen eten in het Italiaanse restaurant op de camping. Bij het vragen van de rekening kregen wij nog een Italiaans likeurtje aangeboden (Marsala (?), naar chocolade smaken, waterig drankje, zeker niet vies). Verder een beetje relaxen in de sleurhut en niet te laat naar bed.

Zondag 07 juni

Lekker uitgeslapen tot 7 uur, om 8 uur kwam de dorpsbakker al bellend, in zijn foute trainingspak, het terrein op met een stationwagen vol vers brood. Om 9 uur weer en-route voor een 376 km, hele mooie route door het zwitserse gebergte. Wij vertrokken met mooi zonnig weer, 20 graden om vervolgens in de regen te belanden. Gelukkig waren er ook wat droge stukken bij, nl. de Seelisbergtunnel 9,3 km, de St. Gotthardtunnel 17 km en nog een 10-talle kleinere tunnels. Om 3 uur kwamen wij, na wat Italiaanse parkeersteken op de lokale toegangsweg (met een hoop getoeter van al mijn nieuwe vrienden), op de lastig te vinden camping Isola in Gudo aan. Dit gehuchtje ligt redelijk dicht bij het Lago Maggiore.

Vanwege hevig gedonder in de bergen snel even de handel neergezet en eerst aan het bier/wijn. Daarna zaakje even afgehandeld, water er in, stroom erop enz.

Om 5 uur was het weer mooi weer, heerlijk zonnetje en eindelijk konden wij dan buiten zitten. Camping ziet er leuk uit al zijn onze standplaatsen niet zo geweldig maar het is hier vanwege overvloedige regenval nogal drassig. Sanitair, zwembad, winkeltje allemaal prima. De eigenaar spreekt slechts Italiaans maar zijn verre zwerf-neef beheerst gelukkig de Duitse taal. Ons Italiaans is momenteel nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn, wij zijn dan ook nog maar in die Schweiss.

Tijdens een avondwandeling rond de camping werden wij overvallen door een regenbui die tot de volgende ochtend 5 uur zou duren, dus maar vroeg het mandje ingedoken.

Maandag 08 juni

Na het uit-manouvreren van onze mede-kampeerders reden wij zelf om half 10 richting Locarno. De enorme wolkenmassa was ondertussen overgegaan in een buitje van 3 uur. Ondanks dat was het goed toeven in het mooie Locarno aan de oevers van het Lago Maggiore.
Ivm de overvloedige regen van de afgelopen dagen was het meer bezaaid met troep, veel hout en al wat er nog meer bleef drijven. Met behulp van een speciale “veeg”-boot was men het meer dan ook grondig aan het kuisen.
Na een bezoek aan deze stad nog een stukje langs het meer gereden en vervolgens naar Bellinzona. Een prachtige stad met een paar indrukwekkende kastelen die boven de stad uitsteken. Het goede nieuws was ook dat het ondertussen droog was geworden.
Om de inwendige mens tevreden te stellen onze eerste pizza naar binnen gewerkt om daarna aan de klim naar Castel Grande te beginnen, laat er nou een moderne lift zijn die ons de eerste 100 m omhoog bracht. Boven aangekomen een gaaf uitzicht over de stad en omgeving. Naar beneden de lift maar gelaten voor wat het was en de benenwagen gehanteerd.
Alvorens naar de camping terug te gaan nog even een koffie gedronken op een terras in het centrum met goed zicht op alles wat beweegt. Zelfs de ober bewoog, al stond die wel in de low gear.
Toen wij om 5 uur op de vamping aankwamen troffen wij een baggerveld aan met een klein engels vw campertje in onze voortuin. Stond op nog geen 2 meter van onze caravan, meteen gingen alle gordijntjes dicht, jammer dat dit de herrie van hun tv/playstation niet binnen hield.
Om alles compleet te maken was het ondertussen ook weer gaan regenen, morgen dus maar een dag eerder door naar Italie waar het goed weer schijnt te zijn terwijl het hier blijft regenen.
’s Avonds John & Carla nog even laten zien waarom wij het zo leuk vinden dat zij ons Kolonisten van Catan hebben geleerd, Olm-Pooter, 2-0.

Dinsdag 09 juni

Buuf (nog) van harte !

Na een uurtje of 36 hozen tijd om te verkassen, na betaling van 2 ASCI nachten was het om 9 uur afmars richting zuid. Het uit de bagger trekken van de sleurhutten verliep voorspoedig en binnen het uur, nabij Milaan was de regen opgehouden en de temperatuur van 15 naar 25 gr. gestegen, daar gingen wij dus voor.

Na Milaan overleefd te hebben wat op zich al een hele kunst was nog een mooi stukje autobaan gereden tussen Parma en La Spezia alwaar wij een eerste blik op de Middenlandse Zee konden werpem, vervolgens via Pisa naar Montepoli, 35 km ten oosten van Pisa.
Langs de kust vielen de vele fabrieken op die marmer/graniet verwerken, wat een joekels van keien liggen daar zeg.

De camping die wij op het oog hadden, Toscane Village van de ons bekende Kawan De Village organisatie, was goed te vinden Het was er niet zo luxe als wij eerder in Frankrijk aantroffen maar toch prima.
Wij eigenden ons na wat duistere parkeersteken een uniek prive stekkie voor 2 caravans toe met uitzicht over alle onder ons gelegen terrassen. De kleine camping zit goed vol, aan de receptie spreekt men gelukkig goed engels en van de gasten is zeker 80% Nederlander. Het is hier dan ook een perfect uitgangspunt voor bezoeken aan de bekende steden, zoals Florence, Lucca, Sienna enz.
Na het opzetten van de (kleine) luifel de rest van de dag/avond lekker relaxed doorgebracht.
Voor Ria hadden wij een sleutel van het invaliden toilet/douche op de kop getikt dus die kon ook eindelijk het luie-/angstzweet van zich afspoelen, wel zo prettig voor ons medereizigers.

Woensdag 10 juni

Na lekker te hebben uitgeslapen om een uur of 11 naar een marktje in San Romano gereden en aansluitend nog even een supermarkt aangedaan om drank en voedsel aan te rukken. En ons eerste souvenir te scoren, Jeroen, die is voor jou, vang maar vis !
Rond een uur of 1 weer terug op de camping in Montopoli Val ‘d Arno voor onze eerste bak en braad sessie en ons in te lezen voor ons bezoek morgen aan Florence.
En maar hopen op regelmatig internetverbinding want dat is nogal lastig tot nu toe.

donderdag 11 juni
he, he internet, aleen nog niet via eigen laptop. Verslag Florence volgt zsm

• 11 Juni 2009 - 17:32

CaJa.M-E:

Tsjonge wat een spannend begin van vakantie! Enorm jammer dat meutje (tante) Lena niet meer leeft.Wat zou ze genieten en met schitter-oogjes zeggen " Jullie maken nog eens wat mee ".
    Maar hopen dat het nu verder alleen maar fijne belevenissen zijn. Geniet er van. Italië is eveneens een pracht land met bovendien heel goed eten en drinken. Moet je volgende jaar maar rondje door Spanje plannen. Is ook genoeg te zien en te genieten in het tamelijk stille binnenland. Ook zijn er hier prima ziekenhuizen
    volledig ingesteld op wat je ook maar kan breken! Graag tot je volgend verslag met leuke plaatjes, bedankt,
    Carmina en pa.

• 11 Juni 2009 - 19:23

Corrie:

Doordat jullie geen internet hadden en er dus maar geen bericht kwam, was ik even bang dat jullie misschien toch later vertrokken zouden zijn. Heel veel plezier verder en Ria succes met je hand!! En Ard met koken, wasje doen afwas enz.... hahaha Gr Ruud, Corrie + kids

• 11 Juni 2009 - 21:53

De Pooter Junior :

Hallo Ard, Ria Paps en Mams,

Zo te lezen hebben jullie het dan toch voor elkaar eindelijk lekker weer! Je mist hier niks regen regen en nog eens regen.

Vandaag heeft Verolme Junior bij ons thuis gegeten. Hierna zijn wij (Jasper en ik) naar het huis van de Verolme’s gegaan, (om daar maar eens rotzooi te gaan maken :P).

Ons huis staat er trouwens net al dat van de olmpjes ook nog.

Gisteren met Ronald, Peter, Frank, Leo(tine) en Bjorn Oranje gekeken, was gezellig. Voor de rest niet veel bijzonders mee gemaakt.

Jullie heel veel plezier!!

Goetjes,

de Pooter Junior (P.J.)

P.S doe me auto de groetjes hoop dat het goed met der gaat =)

• 11 Juni 2009 - 23:21

Hema:

wat Ria al niet moet doen om mannen aan het werk te krijgen!! dat was dus een heel voorspoedig begin van de vakantie, maar ja als je alles in 1 x afwerkt heb je het maar weer gehad
    Regen dus ook genoeg, kan dus alleen maar mooier worden.
    Krijg Ria nu van iedere campingbaas een handtekening op het gips??.
    Sjouw ook niet teveel met wijn en bier want dan heb je kans dat de nekhernia gaat zakken en een rughernia wordt.

Voor de rest HEEL VEEL PLEZIER en dat hebben jullie ook dat proef ik toch wel uit het verhaal.

• 12 Juni 2009 - 07:59

De Hoosjes:

Hallo Allemaal,

Wat is dit leuk om te lezen en wat een vervelende aanloop naar de vakantie. Maar we hopen dat jullie het gezellig hebben en lekker genieten van elkaar en alles wat jullie te zien krijgen.

Hier gaat alles goed het zonnetje schijnt op het moment dus wat willen we nog meer.

Lieve Groetjes aan iedereen,

Peter, Jolanda en Milou

• 12 Juni 2009 - 08:47

Rina En Jan :

Leuk om de ervaringen van de eerste dagen te lezen en zien. Gelukkig hebben jullie inmiddels beter weer. Rina is inmiddels de koffer aan het pakken voor ons vertrek naar Andorra a.s maandag. Veel plezier en tot de volgende keer.