Onder de Toscaanse zon - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Onder de Toscaanse zon - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Onder de Toscaanse zon

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

12 Juni 2009 | Italië, Rome

Donderdag 11 juni

Na gisteren weer een middag/avond bij de receptie vruchteloos lopen leuren om internet maar een beetje bijtijds naar het mandje om vandaag om 7 uur op te staan voor ons bezoek aan de stad Florence, moet een van de mooiste steden van de wereld zijn.

Om half negen, prachtig weer, het zou vandaag een graadje of 29 worden, via de hobbelige Fi-Pi-Li autobaan oostwaarts. In Florence aangekomen was het aansluiten in de file en stapvoets door de stad, dit geldt blijkbaar niet voor de tienduizenden scooters die links, rechts, onder, boven, echt overal toeterend en foeterend vandaan kwamen, allemaal hard rijden, korte broek, shirtje, wel een helm maar voor de rest niks geen bescherming. Vervolgens wrong John de CC door de uiterst krappe ingang van de parkeergarage nabij het station en stonden wij in het hartje van de stad.

Eerst naar de grootste blikvanger, de Duome, de reusachtige Dom die van binnen enigszins tegenviel, heel erg groot maar ook ontzettend kaal. Omdat wij nog aardig wat zaken wilden zien de 414 treden naar boven maar even gelaten voor wat het is.
Rondom de dom wemelde het van de portret-/landschaptekenaars die met hun hele handel gewoon met je meelopen, ook over de bedelaars brak je je nek, voor ons vervelend, voor hun minder, ze hadden allemaal toch al wat gebroken of verloren zo te zien.
Via het bronzen zwijn met de door toeristen glad gewreven neus naar het Piazza della Signoria waar een prachtige verzameling fonteinen en beeldhouwwerken staan, onder andere een kopie van David (van Michellangelo), u weet wel dat beeld van die blote kerel met een heel groot hoofd, grote handen, grote voeten en een kleine.... Ook Neptunes is hier present, en dat zover van zee.

Na dit eerste deel cultuursnuiven was het even zoeken naar een beetje betaalbare koffie en een broodje waarna wij weer door gingen naar de Ponte Vecchio, de brug over de Arno welke is volgebouwd met allemaal winkeltjes, 99% gouden sierraden en een enkele zijde stropdassenshop.

Alhoewel wij geen last hadden van de drukte was het vermakelijk te zien hoe hele kuddes achter hun gids met vlaggetje aan liepen. Langs de rivier liepen wij verder naar de belangrijkste kerk van de stad, de Sante Croce, ondanks dat hij voor een klein deel in de steigers stond was dit toch wel het hoogtepunt van de dag, hier ligt o.a. Michellangelo in het beton gestort. Prachtige muurschilderingen, beelden en praalgraven.

Na de kerk was het even zoeken naar de beste ijszaak van Italie, Vivoli, het smaakte heerlijk, zelfs ik vond ijs lekker. Hierna naar de Galleria dell’Accademica, waar de echte David staat, maar die was dicht, dan maar een terrasje pakken, niet goedkoop maar het smaakte prima.

Richting auto nog even langs de Capelle Medicee gelopen waar de dames met de neus in de boter vielen, er was daar markt, veel leer, frokkies, schoenen en ander, altijd nuttig, spul.

Met gevaar voor eigen leven manouvreerde John de auto weer de stad uit om rons half 5 in de stoel te ploffen voor een heerlijk, helder, maakt niet uit welk merk, biertje. Na de eerste versnapering lukte het ons na weer een hoop gedoe internet te krijgen, niet op de laptop maar middels een computer bij de receptie. Ondertussen wel al veel vrienden gemaakt hier, iedereen heeft nl. dezelfde internet ellende.

Nu in de avond lukte het zelfs voor het eerste om internet bij de caravan te hebben dus er zit enig schot in. Komende 5 dagen wordt het hier zo’n 30 graden dus wij schakelen terug naar een lagere versnelling. Goed te horen dat het met onze hond gaat en er geen operatie aan zit te komen. Hiervandaan wensen wij onze tante Adrie het allerbeste met het herstel.

Alle mannen thuis (die van ons 4) en meelezers de groeten vanuit een heerlijk Toscane en wie weet, tot spoedig op de site.

Vrijdag 12 juni

Vandaag een daagje luieren, in de ochtend reden wij om 11.00 uur (al 29 gr.!) naar een IPERCOOP, een winkeltje in de omvang van het Zuidplein, niet druk wel lekker koel en alles gevonden wat wij zochten. Verder vandaag wasdag, kijken of internet het weer doet, het blijft een ellende om verbinding te krijgen en vanavond uitgebreid BBQ-en maar eerst zelf even bakken en braden al is het in de zon nauwelijks uit te houden, je gips zou er van gaan smelten.

Fijn te horen dat van beide huizen in Nederland de buitenmuren nog overeind staan, gelukkig hoorden wij van John & Carla dat ze toe waren aan een nieuwe inrichting van hun huis dus als Jasper zijn verjaardag in Ridderkerk gaat vieren, hebben wij daar geen moeite mee.
En nee, er staat nog geen enkele handtekening op het gips.
Joke, sterkte met al de onderzoeken en hopen dat je snel naar huis mag.

Plan voor morgen, San Gimignano, schilderachtig dorpje in de Toscaanse heuvels.

• 12 Juni 2009 - 13:57

Oudste ( Zoon ) :

Leuk om te lezen dat alles goed gaat daar en dat het gips er nog om hangt. Mama mocht het gaan smelten, het is GEEN ijs !!! Mocht je zus weer weggestuurd worden volgende week dan laat ik wouter weer in actie komen. Valt me toch zwaar thuis zijn zonder ouders. De hond is geen probleem maar stofzuigen, de was, dweilen, bierflesjes opruimen, boodschappen doen, de wc boenen pfff :) owja en koken want dat gebeurd ( nog ) niet vaak. Ziet er leuk uit daar in italie maar jaloers worden we pas als we strandfoto`s zien.

Veel plezier

• 12 Juni 2009 - 14:07

Paulien:

Fijn dat alles goed gaat bij jullie, en een heerlijke zonnetje om van te genieten, en dan maar een beetje aanpassen rustig lopen , veel water drinken, ja vanavond bij de bbq is het een ander verhaal. Gelukkig mogen wij ook weer eens van het zonnetje genieten, na een paar dagen fikse buien. Veel plezier met elkaar en blijf jullie vakantie-verhalen leuk vinden.

gr. Paulien

• 12 Juni 2009 - 14:31

Knapste (zoon):

Jeroen stelt zich aan, die is niks gewend! Ik heb namelijk al 3 maal gekookt. (Weliswaar zonder hem).
    Iig ik ben net terug van het ziekenhuis Cq auto ophalen. Er komt een mooie factuur jullie kant op dus ik zou een beetje zuinig aan doen! ;) dienamoriem/windvanger/ruitewissers/lampje tis alemaal weer gefixed!

Vervolgens langs het ziekenhuis, schijnbaar ben ik wonderbaarlijk genezen! het verdachte plekje is weg en de uitslag van de endoscopie was goed. voorlopig geen ziekenhuis dus..(hoop ik)

Iig Vermaak jullie daar!
    Wederom Mooie fotos !

Groetjes Jasper

• 12 Juni 2009 - 18:13

CaJa.M-E:

Hartstikke fijn om te lezen dat je zo enorm aan
    cultuur-vorsen doet.
    Sorry dat je ouders daar vroeger zo weinig op hebben gehamerd, vnl je
    vader; zat ook meer met gedachte in bekende VVV ( voetbal-varen-vissen ).
    Die Ponte Vecchio brug heeft veel weg van net zo´n toestand in Venetié.
    Over Venetié gesproken is niet aan te nemen dat die ijsco-tent Vivoli net zo iets is als het vroegere Venetië op de Oude Binnenweg in R´dam.
    Daar verkcchten ze 1949 in de zomer ijssies en ´s winters bontjassies. Maar ja, wie van je trouwe verslag-lezers zullen de leeftijd hebben om dat te kunnen weten?
    Ga door met genieten, en
    ons op de hoogte houden.
    Warme groetjes uit 38ºC M-E....CaJa.

• 12 Juni 2009 - 18:46

Diana + Familie:

hallo beste familie, wat een gezellige site is dit, mooi gemaakt hoor...!
    en wat een prachtige foto's vooral...van David.(wauwwwhhh..wat een grote man) hahaa..
    fijne vakantie verder en de groetjes aan iedereen.xxxx

• 12 Juni 2009 - 19:37

Bert:

fijn dat je zo van de italiaanse cultuur geniet.
    wij zitten vanaf dinsdag in limburg en wist niet dat daar in een korte tijd heel de ijssel kan neerkomen maar ja ,we staan droog dus vooruit maar, alles zal wel opdrogen.
    over internet heb ik niets te klagen 24 uur per dag en € 15,00 voor 7 dagen zodoende kunnen we jullie volgen.
    gaat het slapen van ria ook goed ard ,of krijg je s,nachts een hengst met die gips poot. maak er nog wat leuks van . en ik meld me nog wel. doei.

• 13 Juni 2009 - 08:10

Ma En Pa Engbers:

Leuk dat jullie nu zulk mooi weer hebben.Zullen maar zeggen,dat jullie het verdient hebben.Hier is het gelukkig ook goed weer,wel niet zo warm maar voor onze begrippen goed.Vermaak je en aan allen de groetjes m-p

• 13 Juni 2009 - 13:08

Lonely Hans :

Hoi luitjes,
    Goed te horen dat jullie weer van het leven aan het genieten zijn. Mariella en de meiden zijn donderdag naar NL vertrokken en ik volg, triest genoeg, over 4 weken pas. Met "tante Adri" gaat het naar omstandigheden goed, ze ligt weer op zaal en nu maar hopen dat ze in de loop van komende week naar huis mag.
    Prachtiege foto's van Florence zeg! Bereidt de Italianen maar vast voor in het Noorden op onze komst :-)