Verkast naar de kust. - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Verkast naar de kust. - Reisverslag uit Rome, Italië van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Verkast naar de kust.

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

17 Juni 2009 | Italië, Rome

Dinsdag 16 juni

Na een paar inspannende dagen vol cultuur, historie en massatoerisme nu even een daagje zonder veel inspanning. Omdat de kust lekker dichtbij is, het buiten alweer 33 gr. en de auto airco heeft maar een stukje rijden om meteen wat geselecteerde campings te bekijken. Uiteindelijk viel de keuze op Camping Free Time in Marina di Bibbona, een km of 30 onder Livorno en 700 m. van het strand wat met deze hitte nog net te belopen is.

Wij werden hier warm welkom geheten door een nederlands sprekende dame met joekels van ..... ogen (wat dacht u anders) die ons even later ook nog eens mee nam naar een restaurant op de camping aan de overkant. Deze camping, Free Beach genaamd, behoort ook bij “onze” camping. Laat nou in dit restaurant haar man de scepter zwaaien, da’s ook toeval zeg.
Moet gezegd worden, een hele aardige man, Italiaan die 40 jaar in Nederland heeft gewerkt, onze taal goed spreekt en ook nog eens voortreffelijk eten neerzette. Dit was een van de eerste italianen die nou eens echt spontaan aardig was. Hij vertelde dat hij oorspronkelijk uit het gebied aan het Lago Maggiore komt en dat de echte Toscanen inderdaad geen vrolijke uitstraling hebben, aard van het beessie.

Na de lunch via een schitterende route door de Toscaanse heuvels terug naar de camping in Montopoli voor onze laatste avond aldaar. Gezeten op ons prive-terras nog even genoten van alle nieuw arriverende kampeerders die, diep onder ons, een plekje zochten. Het valt wel op dat het inmiddels stiller aan het worden is, denk dat de “grijze plaag“ de benen neemt om plaats te maken voor de jeugdige lichting die er aan zit te komen.

Om deze week in stijl af te sluiten hebben wij ’s avonds in het restaurant op de camping nog even een goede pizza genuttigd.

Woensdag 17 juni

Om kwart voor 10 manouvreerde eerst John met opperste concentratie zijn combinatie van ons, haast ontoegankelijk, terrasje af om vervolgens de steile uitrit naar boven zonder problemen te nemen. Bij ons deed de mover het meeste vuile werk maar heuveltje op was het toch nodig de diesel er even voor te hangen. Na een rit van 1,5 uur stonden wij aan de poort van Free Time waar onze nieuwe nederlandse vriendin vandaag een vrije dag bleek te hebben. Aangezien deze camping misschien maar voor 10% vol zit, plek zat. De door ons gisteren uitgezochte, ruime plaatsen, boden voldoende schaduw al moet gezegd worden dat het vandaag “ maar “ 26 gr. is, bewolkt en zelfs een druppie regen hebben wij gevoeld. Als wij van te voren hadden geweten dat het hier aan de kust zulk slecht weer was, dan .........

Na het spulletje geinstalleerd te hebben bereidde Carla een warme hap voor die niet mis was. Ingredienten o.a., mihoen, championnensoep die weer door de mihoen gehusseld was, heerlijke frisse salade en een lekker glas, koude witte italiaanse wijn. Dat smaakte dus uitstekend.

In de middag even naar het strand gewandeld waar de vele ligstoelen met parassolen meteen opvielen, zo ver je kon kijken zie je ze. Wat ook opviel was dat, al wandelend langs de vloedlijn, je elke minuut een afrikaanse “zwarte” handelaar ziet, zonnebrillen, handdoeken, tassen, armbandjes, alles proberen ze aan je te slijten. Het schijnt hier allemaal te mogen.

In deze omgeving zijn ontzettend veel campings dus in het hoogseizoen kan je hier over de hoofden lopen. Het seizoen duurt hier 5 maanden daarna is het uitgestorven. In mei/juni en september zijn er de oudjes zoals wij, in juli de duitsers en ollanders en in augustus de italianen zelf.

Bij deze camping horen trouwens ook een paar grote visvijvers, heb de eerste vis al boven zien komen, een zeelt van een halve meter. De vis moet trouwens meteen teruggezet worden, niets mag er naar de bbq, dus vissen is deze reis geen optie. Jeroen, er is hier (nu al) aardig wat jeugd, je kan er vissen, er is een heerlijk zwembad (badmuts verplicht, voor John waarschijnlijk niet), 50 m. van ons is een openlucht fitness ruimte (zonder abonnement), dus wat let je ?

Morgen de omgeving bekijken, verdere plannen hier, in ieder geval Sienna (95 km) en Elba.

Groeten (Speciaal aan Joke, houdt je haaks in de videotheek) en tot Olms...

Ps. Niet meer gespeeld, dus stand Kolonisten: de P. – Olm 4-5

• 17 Juni 2009 - 17:09

CaJa.M-E:

Hebben even geGoogled en de camping gezien. Is pas midden mei geopend en ze hebben ook een kinderbadje, dus dat komt goed uit. Verder kennen we Italië niet op
    vakantiegebied. Waren er vaak, edoch zakelijk.
    Bij m´n eerste bezoek aan de plaats Mantova in het najaar; werd ik afgehaald door de toekomstige leverancier-mensen van vliegveld Milaan. Reden per auto
    bij het vallen van de duisternis over een soort Route Nacional.Het verbaasde me dat er zo veel van die ouderwetse
    cokes-vuurpotten aan de
    weg-kant van die gezellige vlammetjes produceerden. Bij zo´n vuurtje stond ook steevast een struise schaars geklede dame.
    Toen nog argeloos zijnde vroeg ik of die wellicht daar gepofte kastanjes verkochten?
    Er werd Italiaans luid geschaterd waardoor het gelijk duidelijk was dat er iets andere service werd geboden. Hebben jullie die stalletjes ook gezien of bestaan ze niet meer? Overdag zie je ze uiteraard niet. Het zijn zaken die geen
    daglicht verdragen. Nog fijne dagen gewenst en goede overtocht naar Elba.Gr.C+J

• 17 Juni 2009 - 18:41

Rina & Cees:

Hallo Olm-Pooters,
    Wij volgen jullie avonturen op de voet.
    Hebben helaas hier in Havelte niet zoveel tijd om alles op ons gemak te lezen :-( maar we doen ons best. We hebben een beetje meelij met jullie met die hoge temperaturen, de vele ijsjes, de andere drankjes en wat voor Italiaanse maagvullers er nog meer te bedenken zijn. Alle foto's bekeken en dat ziet er allemaal goed uit. Jammer van de gips-arm, maar dat scheelt Ria wel wat werk ;-). En... John rijdt graag, dus zou ik er maar even van genieten Ard, je in die CC-taxi rond te laten rijden.
    Wij wensen jullie nog heel veel mooie dagen, mooie campings, mooie steden, lekkere ijsjes, koud bier, smakelijke wijn en échte pizza's en pasta's.
    Groetjes, Rina & Cees

• 17 Juni 2009 - 19:38

Bert En Marrie:

toch geweldig wat jullie nu weer allemaal zien en mee maken enne die cursus italiaans heb toch wel vruchten afgeworpen om alles foutloos te vermelden met naam en toenaam.Wij zijn ook verkast naar Luxemburg ook alles in orde 25 gr.ook internet maar alleen van mijn computer is wat weg zodoende heb ik jou van Google opgehaald.Verder lezen we gewoon weer mee.
    groeten allemaal doei

• 12 Juni 2011 - 21:34

Maaike 13juni:

nou ik lees dat jullie weer erg naar je zin hebben da is fijn wat me verbaasd was dat jullie vrienden er waren m dat jullie alllen zouden gaan maar wel gezellig met ze vierenwens jullie nog veel plezier en tot schrijfs groetjes alle van mij