Surfers paradise. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Surfers paradise. - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Surfers paradise.

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

18 Juni 2011 | Frankrijk, Parijs

Vrijdag 17 juni 2011; Labenne-Ocean

Vanochtend scheen het zonnetje maar was het nog niet echt warm dus besloten wij onze lange broeken aan te doen, fout dus. Zodra wij in Biarritz aankwamen was het alweer een graad of 25. Biarritz is echt helemaal geweldig, de gids schreef dat het allemaal een beetje vervallen was, niets van waar. Schitterend strand midden in de stad met joekels van golven wat dan ook veel surfers lokte, jong, oud, dik, dun, alles in een wetsuit de zee in (watertemp. 19 gr.).

Over de boulevard wandelden wij naar het Plateau d’Atalaye wat bestaat uit allemaal rotsen in zee waarvan sommige met een brug of dam verbonden zijn, daartussen enkele bassins wat voor haventjes door moeten gaan. Vanaf de rotsen heb je aan de ene kant zicht op de golven die Biarritz binnenrollen met daarop (meestal eronder) de surfers. Kijk je naar de andere kant dan zie je in de verte de kustlijn tot aan Spanje en Pyreneeen.

Verder voelt het hier allemaal zeer Basks aan, in de winkels veel typisch baskische producten, overal baskische teksten, geeft een leuk sfeertje.

Via de Eglise-Ste-Eugéne op zoek naar koffie en winkeltjes. Beide werden gevonden al waren wij aan de koffie meer kwijt dan in de winkels. Baskische prijzen, denk ik. Na nog een uurtje slenteren 2 panini’s gescoord en deze op de boulevard genuttigd, alles met zicht op de surfers. Jas, als je later groot (en rijk) bent, hier moet je wezen, helemaal te wauw.

Na Biarritz nog even doorgereden naar St. Jean-de-Luz, hadden hier goede berichten over gehoord, nou die kloppen. Gezellig plaatsje, mooie boulevard, leuke haven en sfeervolle terrasjes, een hele relaxte sfeer hier. Ook rondom dit dorpje veel surfgeweld, alle stranden waar een golf te vinden was stonden ze hoor, oude VW busjes, rasta boys, strakke babes, allemaal in de surfsfeer, Jas, had ik al gezegd dat, o ja ……

Teruggekomen op de camping blijkt er een ware Spaanse armada aan kampeermiddelen voor het hek te staan. Ook tegenover, naast en achter ons wordt nu dus overal spaans gesproken, althans, vooral gejankt door die kleine etteros. Moet er weer even aan wennen hoor, zitten tenslotte veelal in de “ Grijze golf ”.
Vanavond verse garnalen op de plaat, helemaal goed.

Zaterdag 18 juni 2011; Labenne-Ocean

Wat is minder erg, nachtje kikkergebrul of jankende Spaanse peuters, ik ga voor optie 1. Ondanks dat de camping verre van vol is overheersen de spanjolen hier nu. Kinderen hebben tot 24.00 uur 2 hobby’s, schreeuwen en nog harder schreeuwen.

Gelukkig dat het midden in de nacht begon te regenen en dit tot een uur of 10.00 doorging, waardoor het getik op de caravan het ochtendgejank overstemde. Vandaag klonteren alle families samen, zetten een muziekje op, natuurlijk weer luid, hebben ze tenminste iets om bovenuit te schreeuwen. Ach, ze maken het wel gezellig, maar dat gesnauw….

Vanochtend even een paar uurtjes, gezellig zitten keuvelen met John & Chris, een gepensioneerd engels echtpaar uit Manchester (ze zijn voor de blauwe). Omdat ze ook een zwarte Avensis hebben had John een leuke aanleiding om even een praatje te maken. John & auto’s, t’zal wel zo moeten zijn. O ja, deze John heeft als bijbaantje assisteren bij begrafenissen, een undertaker in de buurt, moet niet te close worden. Ze willen volgend jaar naar Maastricht omdat ze idolaat zijn van André Rieu, ach, iedereen heeft wel een afwijking.

Omdat het vandaag nogal raar weer is, zon, dan weer wind, gevolgd door een buitje, veel wind, doen wij dus niet veel, lekker daagje lui. Wel nog even bier en rosé inslaan want als je Engelsen op visite krijgt.

Tot olms…

• 18 Juni 2011 - 19:01

Pauline En Wijnand:

Temperament vol noemen ze de Spanjaarden niet voor niets, en je bent er toch wel een beetje aangewend geraakt sinds we M. vlakbij hebben wonen?????
    Geeft je ook weer een huiselijk gevoel toch?
    Wel mooi die rotsen in de zee, met zo'n schitterende lucht erboven. Hier stormt het, dus jullie hebben het beter als wij.
    Het was voor ons een mooie dag om een compilatie te maken van de foto's van vorige week! het resultaat mag er zijn. Ook jij Ard hebt een nieuwe hobby.
    Veel plezier en geniet lekker.

• 19 Juni 2011 - 07:08

Corrie:

Klinkt allemaal weer erg goed, op de schreeuwende peuters na dan... Biaritzz idd heel leuk, hebben wij ook goede herinneringen aan!! Die vissen op je vorige verslag zijn idd voor Ruud/Jeroen om jaloers op te worden, maar de mannen hebben het gisteren goed gedaan, volgens mij allebei bij de top 10!! Nog heel veel plezier en mooi weer!!
    Groetjes Corrie + family

• 19 Juni 2011 - 11:01

HeMa:

opnieuw een poging, de batterij was leeg dus de al geschreven reactie is niet meer geplaatst.
    Heerlijk zon zee en hoge golven, die hebben wij hier ook maar dan van de regen en we hebben geen zon maar gelukkig ook geen etteros, maar ja jullie zijn nog jong dus genieten daar natuurlijk wel van als je s'avonds voor je hutje zit met een biertje en roseetje en je ziet al die kindjes zo heerlijk rondhollen en gillen, ik zou lekker mee gaan gillen en tikkertje doen maar dan wel heel hard tikken.
    Surfen doen wij ook nog al hebben we aow, maar dan wel op het internet.
    Heel veel plezier nog daar in baskenland, en bij terugkomst gaan we toch zeker de agenda eens met een datum om te happen invullen he.