Blijft het mooi ? - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Blijft het mooi ? - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Blijft het mooi ?

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

16 Juni 2011 | Frankrijk, Parijs

Woensdag 15 juni 2011; Bordeaux – Labenne-Ocean

Om kwart over tien vertrokken wij vanaf de kikkercamping in Bordeaux richting zuid. Het weer was weer uitstekend, een graad of 25 en volop zon. Na een paar dagen zonder vrachtverkeer was het vandaag weer een gewone werkdag (althans voor de minder gelukkigen onder ons) wat meteen te merken was op de weg. Omdat ons ritje maar 180 km was hadden wij tijd genoeg om rustig te rijden en daar het vrachtverkeer tussen Bordeaux en Bayonne niet harder als 80 mag en ook niet mag inhalen nestelden wij ons lekker tussen de vrachtauto’s in.Op deze manier dreven wij gemoedelijk zuidwaarts. Zonder tol deze maal kwamen wij om 13.00 uur aan op camping Sylvamar ( www.sylvamar.fr ) alwaar wij rustig een plekje konden uitzoeken, er waren er genoeg. Het is een grote camping met honderden verhuur chalets en voor de kampeerders leuke plekjes onder de dennenbomen met voldoende zon en schaduw. Ja, je kan zelfs IN de boom maffen.
Wel lopen wij nu buiten met een helm op daar de dennenappels, 10 meter boven ons, de afmeting van een “ vijfje “ hebben. Het zwembad hebben wij vandaag nog even overgeslagen, hoop dat van de week nog even te kunnen goedmaken.

Het weer voor de komende dagen wordt minder dus maar eens zien wat wij zoal gaan doen, zat leuke plaatsjes in de omgeving, zal ongetwijfeld een markt bezocht moeten worden. Vanavond nog even naar het strand gelopen, is maar 900 meter, franse meters denk ik. Was een hele tippel. Aangekomen bij het mooie, ruime strand zagen wij een lucht boven zee hangen, als dat maar goed gaat, enfin, veilig en droog teruggekomen.

Plan is om hier 6 nachten te blijven en dan weer noordwaarts te gaan, wel laten wij alles van het weer afhangen.

Voor de thuisblijvers, Bjorn, Rowan & Jordy, gefeliciteerd met jullie behaalde diploma.
Donderdag 15 juni 2011; Labenne-Ocean

Omstreeks een uur of 6 werden wij gewekt door regen, als de sodemieter alle dakluiken dicht en weer verder meuren. ’s Ochtends een bezoek gebracht aan Capbreton, een paar kilometer hier vandaan. Eerst naar de haven en langs de viskramen gelopen, de verse waar kwam zo vanuit de bootjes in de stalletjes. Jeroen/Ruud, hier vangen ze wel mooie baars hoor en niet zo’n beetje ook. Verder is er een enorme jachthaven die via een riviermonding met zee is verbonden. Op de plaats waar het afgaande rivierwater de binnenrollende golven van de Atlantische Oceaan troffen was het prachtig om te zien hoe deze stromingen botsten, wat een ruw zeetje, er ging nu dan ook geen schip in of uit.

Hierna naar het centrum waar een langgerekt winkelstraatje vol stond met emmertjes, schepjes en andere strandwaar, ze hadden beter poncho’s en paraplu’s kunnen verkopen, hadden ze nog wat verdient. Omdat het bleef regenen dan maar, in de droge, auto naar Bayonne, een klein half uurtje zuidelijker.

Het opgegeven weerbericht klopte gelukkig, het werd droog. De temperatuur was trouwens de hele dag goed te doen. Bayonne is een leuke stad waar de rivieren Nive en Adour samenkomen. Veel bruggen, gezellige winkelstraatjes en veel terrasjes en, ondanks dat het niet echt hoogseizoen is, redelijk veel mensen op straat. Op de cathedralen zouden ze echter de hogedruk spuit wel eens mogen loslaten, althans op de buitenkant in elk geval, ziet er allemaal smoezelig uit, groene aanslag en zwarte uitgeslagen stenen. Binnen zijn de kerken hier ook erg donker, na alle pracht en praal van 2 jaar geleden in Toscane, wel weer even wennen.
Na een paar uur slenteren, terug naar de hut en onderweg nog even wat vers spul bij een mega-super gescoord.

Op de camping toch maar even ons oude, vertrouwde, reis-luifeltje opgezet, blijven de stoelen in ieder geval droog. Alhoewel, de komende dag verwacht men zon, wolkjes, een graad of 23 en geen regen dus houden wij het wel uit.

Jas, beterschap, en zet die kratjes maar op Marktplaats of zo.

tot olms…

• 16 Juni 2011 - 21:42

Carla En John:

Hallo lieve luitjes,

Prachtig stekkie hoor.
    Gebouwen zien er inderdaad een stuk minder uit dan in Toscane, maar daar moet je dan ook 1500 km voor rijden. Wat voor merk vis is een St Pierre? wij als niet vissers kennen deze zoeloe vis niet en kost deze EUR 418 lijkt ons rijkelijk veel.
    Onze vakantie is ook bijna begonnen. Morgen (vrijdag) een daagje inpakken, zaterdag zeilen met een klassieke botter op het IJsselmeer en zondag vertrek op de brommer richting Duitsland.
    Hoop dat je die duitsers niet al te boos hebt gemaakt dan zitten wij met de gebakken peren.
    Daar houden wij trouwen niet van geef ons maar stoof peertjes.
    Veel plezier en wij volgen jullie ook tijdens onze vakantie.
    Groetjes, Carla en John

• 17 Juni 2011 - 07:49

HeMa:

Dit is inderdaad een leuk stekkie, geen heggen en als de zon wil schijnen lekker in je hangmat tussen de bomen, maar ja dan moet hij wel schijnen.
    Die vis dat trekt ons wel aan, lekker op de BBQ, de recepten kwamen vanzelf boven borrelen in mijn hoofd.
    Het blijft toch een heerlijk land om in rond te tuffen.
    Rhenen is leuk maar we fietsen ons de ple......s, bergie op bergie af , dat gaat trouwens wel lekker, dat af bedoel ik.
    Gisteren veel regen, nu zon dus gaan we weer op onze stalen ros maar richting Wageningen lekker vlak en we denken nog niet aan terugkomen op de camping wat dan moeten we die rot berg weer op, dat is dan wel een reden waardoor je extra mag snoepen en drinken want dan hebben we veel calorieën verbrand.
    Hebben jullie ook nog de fietsen meegenomen, want 900 Franse meters naar het strand met tassen vol bier is toch wel erg ver.
    Veel plezier verder daar in het Franse