Weer thuis, nee, wij niet. - Reisverslag uit Vilanova i la Geltrú, Spanje van Ard & Ria - WaarBenJij.nu Weer thuis, nee, wij niet. - Reisverslag uit Vilanova i la Geltrú, Spanje van Ard & Ria - WaarBenJij.nu

Weer thuis, nee, wij niet.

Blijf op de hoogte en volg Ard & Ria

16 September 2012 | Spanje, Vilanova i la Geltrú

Donderdag 13 sept.

Al moet ik eigenlijk beginnen met woensdag de 12de. Na een beetje rekken, potje rummikub en wat drinken moesten wij onze kans schoon zien om even de camping te verlaten. Toen “boven” Michael Jackson (?) ging optreden waren J&C als ware muziekfreaks niet te houden en gingen even op het terras buurten.

Wij hadden ondertussen onze vluchtattributen al lang klaar staan, legde een excuserend briefje op de tafel en peerden hem om een uur of 22.00 met de auto. Na een half uurtje rijden arriveerden wij op Barcelona Aeropuerto Omdat ons vrachtje pas om 00.10 uur zouden landen de tijd gedood met een beetje wandelen en een smooty + capucino (1x raden wie wat nam). J&C inmiddels toch ietwat ongerust geworden sms-te of er echt niets loos was, niet dus.

Keurig op tijd stapten de mannen Jasper & Pim rond half één de aankomsthal in en 45 minuten later konden wij, de ondertussen lekker ronkende J&C, wakker maken. De surprise pakte goed uit, het werd een hartelijk weerzien van een ieder, zelfs wij werden weer in genade aangenomen. Tot 03.00 uur zitten pimpelen en toen de kindjes naar bed gebracht, in elke caravan 1.

Gevolg, ’s ochtends, op uw schrijver na, geen hond zijn/haar bed uit te krijgen. Rond half 10 bespeurde ik het eerste teken van leven. Fijn hoor, doe je zo je moeite, slapen ze hier de dag rond, jeugd van tegenwoordig ….

Eind van de ochtend naar de markt in Sitges, dat bleek niet veel te zijn dus maar door naar de Mercadones in Villanova. De rest van de dag niet veel gedaan, de boys zijn wezen zwemmen en in de late avond de bbq aangestoken. J&P bleven nog even chillen, gevolg de volgende ochtend een lege koelkist.

Vrijdag 14 sept. 2012

Vroeg op, 07.00 uur, om om 08.30 uur de bus die hier bij de camping stopt te nemen naar Barcelona. Uiteraard eerst nog even bij de buuf de slingers ophangen en ons kado overhandigen. Na een snel ontbijt wandelden wij naar de bus die ons in 5 kwartier naar het hartje centrum bracht. Hier hopte wij op de Rode Lijn voor een rondje via Placa d’Espanya, Montjuic met zijn Olympische stadions plus schitterend uitzicht over de stad en met name de haven. Konden de verleiding niet weerstaan om bij het restaurant (naast de kabelbaan over de haven) een enorme grote koude klets achterover te slaan. Het weer was weer prima, rond de 30 gr. met dat heerlijke briesje erbij. De rij bij de kabelbaan was enorm dus op die manier naar beneden was geen optie.

Na het hoge gedeelte stapten wij weer op de bus die ons naar de omgeving van de Rambla bracht alwaar wij ter ere van Carla’s verjaardag een lekker warme lunch verorberden. Met deze nieuwe energie liepen wij via de jachthaven naar het beeld van Colon om daar de Rambla op te wandelen. Uiteraard mocht een bezoek aan de overdekte markt niet ontbreken, hier kochten wij heerlijk, ijskoude, verse vruchtensap. Om 10 over 6 namen wij de bus terug naar de camping waar nog net genoeg koud bier stond om het verloren vocht aan te vullen.
J&P childe het restantje rum en bier weg, hoe komen wij van onze ouwe meuk af, goed opgelost zo, je moet het toch allemaal maar meeslepen met een caravan.

Zaterdag 15 sept. 2012

Wederom vroeg op om de bus van 08.45 uur naar Barcelona te nemen. Daar waar wij gisterenavond met een noodgang naar de camping terugreden, daar hadden wij vandaag dus de lijnbus. Na ruim 1 ½ uur eindelijk in de stad die vandaag in het teken van de blauwe route stond. De rit kon Jassie niet lang genoeg duren, hij sliep lekker in het hobbelige stadbusje.

De eerste blauwe stop zou de Sagrada Familia moeten zijn maar omdat de rij om de bus in te komen zo gigantisch was, zijn wij daar maar naar toe gewandeld. Dit verschafte Ria de gelegenheid om onderweg een paar stevige, mannelijke, vrouwenschoenen aan te schaffen, alles anti-blaar want dat blijft toch een terugkerend iets.
Bij de Sagrada een heerlijke koffie americano en wat kebab weggewerkt (dank mannen). Hierna een rondje om het bouwwerk gewandeld en met de bus naar Park Guel gereden, althans niet helemaal voor de deur. In het park was het megadruk, wat een verschil met verleden jaar zeg. De vele fotogenieke plaatjes maken het allemaal meer dan de moeite waard. Na de afdaling naar de bus kwam HET moment voor de mannen, Camp Nou. De meisjes bleven nog een halte zitten voor het shopping centre terwijl wij ons in het walhalla van het voetbal begaven.

Via het museum naar de tribune voor een kijkje op het gras, wat is dat stadion groot, bijna 100.000 mensen kunnen er in. Hierna de Barca Experience Tour voor bezichtiging van de stallen, persruimte, kleedkamer (viel een beetje tegen), kapelletje, verzorgingsruimte, trap naar het veld incl. Barca hymne plus opnoemen van de opstelling (sorry maar de naam van onze Jeroen werd weer niet genoemd). Na het veldwerk naar de top van het stadion waar de radio/tv/schrijvende pers zit om uiteindelijk af te dalen naar de winkel waar Pim zich niet kon inhouden.

Toen met de bus naar Starbucks op Placa Macia-Diagonal alwaar wij met de dames hadden afgesproken voor ons rendez-vous. Wij besloten om vanuit hier de bus naar Estacio de Sants te nemen om daar op de trein naar Vilanova te stappen. 35 Minuten later pakten wij vervolgens de stadsbus naar de camping waar hij recht voor de ingang een halte heeft. Je kan een hoop zeggen van de Spanjaarden maar openbaar vervoer is prima verzorgd en zeker niet duur.

Op de camping even langs de Take-Away voor 3x pizza, 2x calamaris en 1x halve pollo. Omdat ook de winkel op de route licht, koud bier ingeslagen. Het smaakte allemaal best. J&P gingen na het eten in het sterkere WiFi deel van de camping naar Feyenoord-PEC Zwolle kijken/luisteren terwijl wij nog wat nababbelden over de afgelopen dagen.

Zondag 16 sept. 2012

Om 04.00 uur (!) liep de wekker af, half 5 reden wij weg en even over 5 uur waren J&P afgeleverd op het vliegveld. Wij (John/Ard) waren tegen zessen weer terug en voegden ons weer bij onze ronkende egaa’s. Ondanks dat de disco in het dal nog steeds doordreunde, toch goed geslapen.

Denk dat het verrassingsbezoek van de 2 knullen een succes was, wij vonden het in ieder geval heel gezellig en de boys ook, helemaal goed dus.

Kwart over 9 wederom ons nestje uit voor een relaxed ontbijt, wat boodschappen doen en voor de rest vandaag maar eens piano, piano.

Morgen weer wat actiefs al is er wel een staking van de ambtenaren aangekondigd, wij zien het wel,

Tot olms…

Ps. Stand kolonisten “de P’s”- “Olm” 2-0, géén tijd gehad om te spelen, veels te druk hier.

• 16 September 2012 - 16:39

Hema:

hehe we dachten al waar blijven ze, volgens ons hebben jullie het Spaanse tempo al aardig te pakken, al hoewel de wekker ging af en toe toch aardig vroeg en de avonden zijn af en toe behoorlijk lang.
    Voor ons klinkt het allemaal als muziek in de oren, wat een heerlijke stad Barcelona.
    Als we zo de foto's eens bekijken dan heeft Ria behoorlijk wat binnenpretjes.
    Dat voetbal walhalla ja wat zullen we er over zeggen, leuk hoor die gekleurde stoeltjes, waarom zet je er niet en foto op van die mooie nieuwe schoenen van Ria.

Nou vooruit geniet gewoon verder, wij gaan morgen weer verder aan de klus in Almere.

• 16 September 2012 - 20:20

Paulien:

Ja ja, Jas weer thuis, vanmorgen gezellig koffie met hem gedronken en genoten van z'n verhalen.
    Dat het een geslaagde actie was is ons geheel duidelijk.
    Gelukkg hebben jullie het heerlijk en daar is vakantie voor.
    En Spanje heeft natuurlijk alle ingredieten voor een geslaagde vakantie, de helft zit erop
    Maak van de tweede helft nog iets moois,
    Groetjes vab ons

• 16 September 2012 - 23:58

CaJa-PA-E:

Sinds ongeveer 1970 komen we al in Barcelona. Hebben in al die jaren niet zoveel gezien als jullie in die paar dagen. Uiteraard wel vaak de RAMBLA ( bedding van water bij regen, c.q. droge beek ) bezocht, en ook daarbij behorend in het holst van de nacht Carmina beroofd van tasje, waar veel te veel zeer belang-rijke paperassen in zaten. Je moet maar denken dat de hotel-safe niet SAFE is !

Rond jaren 1980 nog voetbal-wedstrijd Español-Feyenoord bezocht. samen met Tjerk Jonker en Carmina. Won waarachtig ons kluppie door een kopbal doelpunt van een seer blond-witte Nico Jansen.0-1 ?! Ben
    benieuwd of Feyenoord nu nog kans zou zien om van een Spaanse club te winnen. Dat geld trouwens ook voor welke NL-club dan ook. Dat neemt niet weg dat we helemaal niet kapot zijn van aankoop-successen van de clubs hier. Zie de frustratie-toestanden nu bij Real Madrid.

Bezoek je ook nog zo iets als Tipidado op heuvel. of bestaat het trammetje daarheen niet meer ? Zijn erg benieuwd wat jullie volgende bestemmingen zijn. Beter om 26 september de grote steden te ontwijken: met zinloze protest-stakingen tegen zeer nodige regerings-bezuinigings-maatregelen. Men wil duidelijk weer op de oude voet doorgaan met pot-verteren op kosten van de iets riikere Europese landen.

Ten slotte nog even het openbare vervoer wat in Spanje ( te goedkoop ? ) is geregeld. Zijnde super 65-+ er. kunnen wij van hier met de trein naar Bilbao reizen ( kleine 3 uurtjes Euskotren ) voor €.0,68. Is wel
    prijs voor enkele reis; nog goedkopere retourtjes bestaan helaas niet. Is prachtige reis langs de kust en
    over heuvels en door dalen.

Bedankt voor de leuke fotoos van de jongens, bootjes en verdere Barça indrukken.
    Tot je volgens verslag en nog heel veel plezier met Catalonia ontdekkingen.
    Laat ze maar gewoon blijven denken ooit een zelfstandig land te zijn: dromen kost niets,zijn helaas
    vaak wel bedrog.
    Warm en lief gegroet, Carmina en pa.

• 17 September 2012 - 08:58

Willeke:

Hoihoi,
    ziet er erg actief uit in die warme temperaturen.
    geniet er maar van hier is het weer herfst geworden
    ( wat ik dan persoonlijk weer super vind :-) )

Barcelona stond niet op mijn lijstje maar wat ik er zo van hoor en zie, moeten we die
    toch maar snel gaan toevoegen :-)

gr Willeke

p.s. helaas is hier de situatie onveranderd :-(